اکتبر, 2018 بدون نظر اخبار

مدیرعامل مرکز پیشرفته توسعه زنجیره ارزش: توجه به توسعه زنجیره ارزش، راه حل برون رفت از تهدیدهای پیش رو در بازار رقابتی تجارت متانول

دومین سمینار تولیدکنندگان متانول ایران در روز یکشنبه مورخ ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۷ با حضور سیدرضا نوروز زاده معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و مدیران عامل هلدینگ ها، مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت ها و جمعی ازکارشناسان شرکت ها و طرحهای تولیدکننده متانول در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

در این سمینار که به همت شرکت پتروشیمی زاگرس برگزار شد، محمدرضا میراحمدی مدیر عامل پتروشیمی زاگرس ضمن تشریح روند بازار متانول و اهمیت هماهنگی تولیدکنندگان متانول، ایجاد یک کنسرسیوم مشترک برای بازرگانی متانول، قیمت گذاری و صادرات یکپارچه آن را ضروری دانست.

در  این سمینار، سیدرضا نوروز زاده، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن تائید افق روشن جایگاه جهانی صنعت متانول ایران با اشاره به راه اندازی واحدهای جدید،حمایت همه جانبه خود را از جنبه تامین خوراک این مجتمع ها با توجه به منابع گازی غنی کشور اعلام کرد. ایشان نیز ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد کنسرسیوم واحد در حوزه متانول، به لزوم تاسیس کنسرسیوم های مشابه جهت دیگر محصولات پتروشیمی و به صورت تخصصی اشاره کرد.

در سومین سخنرانی ارائه شده در این سمینار، مدیر عامل مرکز پیشرفته توسعه زنجیره ارزش ضمن اشاره به همکاری‌های این مرکز با مرکز همکاری‌های تجاری ایران و اروپا، به تشریح وضعیت بازار جهانی متانول با تاکید بر توجه به اهمیت توسعه زنجیره ارزش به تفکیک مناطق مختلف جهان پرداخت. ایشان بیان داشتند: آمریکای شمالی که تا سال ۲۰۱۴ دومین وارد کننده بزرگ متانول در جهان بود، طی سال های آتی در حال تبدیل شدن به یکی از صادر کنندگان بزرگ می باشد که یکی از اهدافش بازار چین می باشد. آمریکای جنوبی نیز در حال تغییر رویکرد صادرات خود از آمریکای شمالی به چین و اروپای غربی می باشد. بنابراین رقبای جدید و بزرگی در حال ورود به بازار چین می باشند. ۹۲% از صادرات متانول ایران به چین و هند می باشد. بنابراین شرایط سختی در انتظار خواهد بود. یک راه حل، ایجاد بازارهای متنوع است که از طریق پرداختن به زنجیره ارزش متانول قابل کسب است.

همچنین ایشان به تالیف کتاب “صنعت متانول و جایگاه زنجیره ارزش آن” توسط مرکز، اشاره نمود که در دست انتشار می باشد و بطور قطع در تصمیم سازی و آگاهی بیشتر شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ های تولید متانول و صنایع پایین دست آن، کارگشا خواهد بود.

این دیدگاه با استقبال ویژه مدیران حاضر در سمینار مواجه شد و همه حاضرین ضمن تاکید بر اهمیت تکمیل زنجیره ارزش محصولات حاصله از متانول، خواستار بررسی هرچه دقیق تر واحدهای پایین دست متانول شدند.

شایان ذکر است این سمینار به منظور ایجاد اتحاد، همکاری و مشارکت هرچه بیشتر شرکت های تولیدکننده و طرح های متانول با محورهای بررسی شرایط عرضه و تقاضا در بازار فروش صادراتی و عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت متانول، پیش بینی شرایط آینده بازار متانول و عوامل موثر بر آن، بررسی عملکرد رقبای خارجی و تأثیر ورود شرکت های تولید کننده جدید بر بازار، بررسی آخرین پیشرفت های تکنولوژی، فنی و تولیدی متانول، همکاری های مشترک بین تولیدکنندگان در حوزه عملیات کالا، بررسی زمینه های همکاری های مشترک در حوزه های بازاریابی، فروش، حمل و نقل و لجستیک و تاثیر تحریم های اخیر ایالات متحده آمریکا بر بازار به صورت کلی و تولیدکنندگان ایران به صورت خاص، برگزار شد.

مرکز پیشرفته توسعه زنجیره ارزش، مطالعات ویژه، مدون، بروز و فراوانی را بر روی زنجیره پایین دست متانول به انجام رسانده است که آمادگی خود را برای همکاری با شرکت های تولیدکننده متانول در این زمینه اعلام میدارد.

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *