گزارش فنی استیک اسید

خلاصه گزارش

استیک اسید یکی از ساده ترین کربوکسیلیک اسیدها است. این اسید یک معرف شیمیایی مهم بوده و یک ماده شیمیایی صنعتی مورد استفاده در تولید مواد مختلف می باشد. از جمله پلی اتیلن ترفتالات که به صورت عمده در بطری های نوشابه استفاده می شود؛ سلولز استات که به طور عمده در فیلم عکاسی استفاده می شود و  پلی وینیل استات برای چسب چوب به علاوه فایبرها و فابریک های مصنوعی. در خانه، استیک اسید رقیق برای بازکردن لوله ها استفاده می شود. در صنعت غذا، استیک اسید تحت کد افزودنی E260 به عنوان تنظیم اسیدی و به عنوان چاشنی استفاده می شود.
اسید استیک، هم بطور مصنوعی و هم از طریق تخمیر باکتریایی، تولید می‌شود. امروزه روش باکتریایی تنها ۱۰ درصد از تولید را به خود اختصاص داده‌است. اما به دلیل اینکه قوانین جهانی مربوط به سلامت غذا بر تهیه سرکه خوراکی از مواد بیولوژیکی تاکید می‌کند، این روش همچنان برای تولید سرکه استفاده می‌شود. تقریباً حدود ۷۵ درصد از اسید استیک تولید شده برای استفاده‌های صنعتی، از کربن‌دار کردن متانول تولید می‌شود. بزرگترین تولیدکنندگان اسید استیک، سلانس و بی‌پی هستند. از دیگر تولیدکنندگان عمده این ماده می‌توان به ملنیوم کمیکالز، استرلینگ کمیکالز، سامسونگ، ایستمن و سوونسک اتانول کمی اشاره کرد.

 

در گزارش حاضر بصورت مختصر به فرآیندهای موجود در تولید استیک اسید بالاخص فرآیند جدید تولید آن ازگاز سنتز پرداخته شده است. در گزارش تحلیلی کامل، تمام فرآیندهای موجود به تفصیل مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته اند. برای دریافت گزارش تحلیلی کامل با VCDC در ارتباط باشید.

 


[ برای دریافت فایل گزارش وارد شوید و یا ثبت نام کنید! ]

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *