اهمیت توجه به استراتژی در صنعت کامپاند و مستربچ

صنعت تولید مستربچ و کامپاندهای پلیمری در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در منابع جهانی، حجم بازار کامپاندهای پلیمری در جهان در سال ۲۰۱۶، حدود ۲۶٫۷۳ میلیون تن بوده است. از آنجائیکه عمده مواد اولیه مورد نیاز صنعت کامپاندینگ، محصولات پلیمری است، این صنعت در زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی دسته بندی می شود.

مهمترین عامل توسعه و رشد مصرف کامپاندهای پلیمری، دستیابی به موادی با خصوصیات بهبود یافته و ارزانتر برای کاربردهای کنونی و جایگزینی با فلزات و آلیاژهای فلزی به منظور سبک سازی اجزاء صنایع مختلف بوده است. به عنوان مثال در صنعت خودرو، به ازای هر ۱۰ درصد کاهش وزن خودرو میزان مصرف سوخت ۶ الی ۷ درصد کاهش می یابد و باعث کاهش آلایندگی محیط زیست می گردد.

این صنعت در کشور ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و شرکت های دانش بنیان زیادی در این خصوص فعالیت می نمایند. در سال های اخیر، با توجه به توسعه صنعت پتروشیمی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش محصولات، برخی از شرکت های تولیدی نظیر پتروشیمی جم، اراک و مارون نیز اقدام به حضور در این صنعت نموده و برخی شرکتهای پتروشیمی دیگر نیز در حال برنامه ریزی برای حضور در این عرصه تجاری هستند. اهمیت حضور شرکت های پتروشیمی در صنعت کامپاندینگ از چند منظر قابل بررسی و تحلیل است که در ادامه به آن اشاره خواهد گردید.

برخی از صاحب نظران این حوزه بر این باورند که حضور شرکتهای پتروشیمی با توجه به توانایی مالی بالا و دسترسی به خوراک و احداث واحدهای با ظرفیت متوسط و بزرگ در این صنعت، باعث آسیب رسیدن به شرکت های تولیدی کوچک کامپاندینگ خواهد گردید و عملاً توانایی رقابتی در این دو جایگاه وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت بیش از ۷۰% واحدهای فعال زیر ۱۰ هزار تن در سال ظرفیت تولید دارند که بسیار حائز اهمیت است.

از سوی دیگر با نگاهی به بازیگران اصلی بین المللی در صنعت کامپاند و مستربچ، حضور تولیدکنندگان صاحب نام و بزرگ خودنمایی می کند و این شرکت ها با استفاده از ابزارهای در دسترس خود اقدام به رقابت با سایر شرکتهای بزرگ می نمایند. برای مثال شرکت LyondellBasell که به عنوان یکی از بزرگترین صاحبان دانش فنی تولید پلی پروپیلن در دنیاست، با خریداری نمودن شرکت های مختلف، ظرفیت خود را در صنعت کامپاندینگ پلی پروپیلن به ۱٫۶ میلیون تن در سال رسانده است. این ظرفیت عمدتاً در صنعت خودرو متمرکز بوده و در حال حاضر با متنوع سازی محصولات خود، جهت حضور در سایر صنایع نظیر صنعت بسته بندی، لوازم الکترونیک و ساختمان برنامه ریزی نموده است.

حضور شرکتهای پتروشیمی جهت سرمایه گذاری در این صنعت دارای مزایا و معایبی است که به اجمال به آن اشاره خواهد گردید:

مزایای آن عبارتست از:

  1. امکان احداث واحدهای تولیدی با ظرفیت های بزرگتر و کاهش هزینه های تولید و امکان رقابت با تولیدکنندگان سایر کشورهای همسایه نظیر هند و ترکیه
  2. دسترسی به خوراک مطمئن مجتمع های پتروشیمی
  3. امکان استفاده از تیم بازاریابی مجتمع پتروشیمی در جهت حضور در بازارهای جدید و توسعه بازار خود
  4. امکان ارائه خدمات متنوع تر با استفاده از واحد تحقیق و توسعه مجتمع
  5. امکان برند سازی محصولات
  6. تولید برخی گریدهای مورد نیاز این صنعت که در حال حاضر علیرغم امکان تولید، شرکتهای پتروشیمی آن را تولید نمی نمایند

اما به رغم مزایایی که برشمرده شد، به طور کلی این شرکت ها به لحاظ ساختار چابک نبوده و امکان تغییر سریع استراتژی ندارند. از سوی دیگر عمدتاً به محصولات پرکاربرد پرداخته و حضور در بازارهای کوچک، برای آنها جذابیتی ندارد.در مقابل، شرکت های کامپاندینگ کوچک، در بازارهای محصولات تخصصی از مزیت بالاتری برخوردار هستند. در بسیاری از کشورها ، بازیافت کامپاندها که مقوله بسیار مهمی به شمار می رود در اختیار این شرکتها می باشد. این شرکت ها می توانند از رزین های آف اسپک نیز برای تولید استفاده نمایند.به هر حال حضور شرکتهای تولیدکننده محصولات پتروشیمی در صنعت پتروشیمی، موضوع جدیدی نیست و باید به آن به عنوان یک فرصت نگریست تا با استفاده از مزیت دسترسی به خوراک ، اقدام به حضور در بازارهای بین المللی نمود.

اما توجه به نکاتی در این خصوص از سوی مسئولین اجرایی کشور، بسیار لازم و ضروری است تا فرصت حضور شرکت های پتروشیمی به تهدید برای تولیدکنندگان کوچک بدل نگردد.

  • در کنار توجه به صنعت کامپاندینگ، زمینه سرمایه گذاری و شناسایی و حمایت از فرصتهای مرتبط با این صنعت نظیر تولید انواع رنگها، آنتی اکسیدانها، الیاف مورد استفاده ، مواد پرکننده و سایر افزودنی های مورد نیاز این صنعت نیز متناسب با رشد این صنعت، فراهم گردد.
  • توجه به سرمایه گذاری در تولید مواد اولیه نظیر پلی آمید، الیاف کربن، پلی استال و غیره که در حال حاضر در کشور تولید نمی گردد.
  • استفاده سرمایه گذاران از شرکت های صاحب صلاحیت در این حوزه جهت مشاوره در خصوص انتخاب بازار محصولات و توجه به بازارهای صادراتی همجوار

 

 

مرکز پیشرفته توسعه زنجیره ارزش

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *